خمیر سیلیکون یا پد سیلیکون چیست؟

مبین رسولی سه شنبه 15 شهریور 1401 - 22:26
خمیر سیلیکون یا پد سیلیکون چیست؟

خمیر یا پد سیلیکون چیست؟

بر روی تمام مادربرد ها چیپ هایی وجود دارد که در اثر کار کردن گرما تولید می‌کنند و این گرما باید مهار شود تا دستگاه شما بتواند کارایی مفیدتری داشته باشد. در صورتی که این گرما منتقل نشود امکان دارد که قطعه روی مادربرد شما در اثر داغ شدن زیاد آسیب دیده و خراب‌ شود و مادربرد شما کلاً بلااستفاده شود و درنهایت دستگاه شما از کار بیفتد.

برای مهار کردن این گرما از قطعه‌ای به نام هیت سینک استفاده می‌شود. هیت سینک قطعه‌ای فلزی است و به یک فن متصل می‌باشد. این قطعه روی چیپ مورد نظر قرار می‌گیرد و از طریق فن حرارت را به بیرون از دستگاه منتقل می‌کند.

چرا باید از خمیر یا پد سیلیکون استفاده کرد؟

زمانی که هیت سینک روی چیپ مورد نظر قرار می‌گیرد، برای انتقال گرما نیاز هست که هیت سینک به‌طور کامل روی سطح سرامیکی چیپ قرار بگیرد تا گرما به خوبی منتقل شود در غیر این صورت تقریباً می‌شود گفت که بود و نبود هیت سینک چندان تفاوتی ندارد.

برای اینکه فاصله بین سطح چیپ و هیت سینک پر شود از خمیر سیلیکون یا پد سیلیکون که انتقال‌ دهنده خوبی برای گرما است استفاده می‌کنند. حال اگر این فاصله کم باشد از خمیر سیلیکون و اگر این فاصله زیاد باشد از پد سیلیکون استفاده می‌کنند. خمیر و پد سیلیکونی انواع مختلف دارند که می‌توانید مدل مناسب را برای دستگاه خود تهیه و استفاده نمایید.

پد و خمیر سیلیکون چه تفاوتی باهم دارند؟

تفاوت این دو وسیله را ارتفاع بین سرامیک چیپ و هیت سینک مشخص میباشد ، به طوری که اگر ارتفاع هیت سینک و چیپ کم باشد، از خمیر های سیلیکونی استفاده می شود ولی اگر ارتفاع بین هیت سینک و چیپ بیش از اندازه معمول باشد، باید از پد های سیلیکونی استفاده شود.

ضریب انتقال گرمایی

به زبان ساده، به کمیتی گفته می شود که با استفاده از آن انتقال گرما از یک جسم به جسم دیگر محاسبه می شود. همچنین برای محاسبه، درصد انتقال گرمای پد و خمیر سیلیکون از این کمیت استفاده می شود. به طوری که هرچه درصد این کمیت بالاتر باشد، انتقال گرما بهتر انجام می شود.

 

چند نکته مهم دربارۀ خمیر و پد سیلیکونی

* این را بدانید که هر چیزی که روی چیپ لپ‌تاپتان وجود دارد بعد از تعمیر یا سرویس کردن باید عیناً همان را روی چیپ قرار دهید. یعنی اگر پد سیلیکون روی چیپ قرارگرفته است، هنگام بستن مجدد هیت سینک هم باید حتماً پد سیلیکونی روی چیپ قرار دهید و این نکته راجع به خمیر سیلیکون هم صادق است.

* این تصور اشتباه است که هرچه خمیر سیلیکون بیشتری روی چیپ قرار دهید انتقال گرما بهتر انجام می‌شود، تنها کافی است مقداری از خمیر را برداشته و فقط سطح کوچک سرامیکی روی چیپ را یک لایه به خمیر آغشته کنید.

*  درصورتی‌ که چیپ شما دارای پد سیلیکونی بود، همان پد را بعد از تعمیر و هنگام بستن دستگاه روی چیپ قرار داده و هیت سینک را ببندید ولی اگر به هر دلیلی خواستید پد نو و جدید روی چیپ قرار دهید حتماً به قطر و اندازه پد خود دستگاه دقت کنید و پدی با همان ابعاد را روی چیپ قرار دهید که فاصله بین چیپ و هیت سینک به‌درستی پرشده و حرارت منتقل شود.

* درصورتی‌ که پد جدیدی روی چیپ قرار دهید حتماً پد را کاملاً روی قسمت سرامیکی چیپ قرار دهید و هیت سینک را قرار دهید و مراقب باشید که پد هنگام قرار دادن و بستن هیت سینک جابه‌جا نشود.

* هنگام بستن پیچ‌های هیت سینک از بسته بودن پیچ‌ها مطمئن شوید و چک کنید که پیچ‌ها شل یا هرز نباشند زیرا اگر هیت سینک محکم روی چیپ قرار نگیرد درواقع انگار هیت سینک کلاً روی مادربرد قرار ندارد و گرما در خود چیپ می‌ماند و باعث ایجاد مشکلات زیادی میشود 

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد