تفاوت بین ال ای دی و ال سی دی لپ تاپ

مبین رسولی پنجشنبه 10 شهریور 1401 - 21:04
تفاوت بین ال ای دی و ال سی دی لپ تاپ

صفحه نمایش چیست؟

در لپ تاپ ها برای دیدن تصویر نیاز به صفحه نمایش داریم. کار صفحه‌نمایش در واقع این است که ولتاژ و جریان الکتریکی را به تصویر تبدیل کرده و به کاربر امکان دیدن تصاویر را می‌دهد.

در لپ تاپ ها دو نوع صفحه نمایش وجود دارد ؛

صفحه نمایش های LCD

این کلمه مخفف Liquid Crystal Display است. این نوع صفحه نمایش به‌وسیله لامپ‌های فلورسنت و تکنولوژی کریستال مایع کار می‌کند. روند کار در کل به این صورت است که صفحه‌ای که در جلوی ال سی دی ها قرار دارد که دارای کریستال مایع است و در پشت آن لامپ‌های نئون قرار گرفته‌اند و کریستال با نوری که از لامپ‌ها دریافت می‌کند صفحه‌نمایش را روشن کرده و تصویر را نمایش می‌دهد و بسته به اینکه نوری که به کریستال‌ها می‌تابد با چه زاویه‌ای با آنها برخورد کند تصویر تغییر کرده و تیره‌تر یا روشن‌تر و یا حتی کاملاً تاریک و روشن می‌شود.

صفحه نمایش های LED

این کلمه مخفف Light Emitting Diodes است. روند کار ال ای دی ها هم مانند ال سی دی ها می‌باشد با این تفاوت که در این نوع صفحه‌نمایش به‌جای لامپ‌های فلورسنت از دیودهای نوری LED استفاده‌شده است که طول عمر بیشتری دارد. در حالت کلی ال ای دی ها کیفیت بهتری نسبت به ال سی دی ها دارند ولی قیمت آنها بالاتر میباشد.

تفاوت‌های ظاهری صفحه نمایش های ال سی دی (LCD) و ال ای دی (LED) چیست؟

ال سی دی ها به دلیل داشتن لامپ‌های فلورسنت در داخل آنها، ضخیم‌ترند ولی ال ای دی ها قطر کمتری دارند. در عکس‌های زیر ضخامت ال سی دی و ال ای دی نشان داده‌شده است

عکس LCD

عکس LED

سوکت فلت این دو صفحه‌نمایش با هم متفاوت‌اند. سوکت ال سی دی در قسمت بالای آن قرار دارد و عریض‌تر و دارای پین‌هایی پهن‌تر است ولی سوکت ال ای دی ها در قسمت پایین صفحه‌نمایش قرارگرفته است و ظریف‌تر می‌باشد. در عکس زیر این دو با هم مقایسه شده‌اند.

سوکت فلت LED

سوکت فلت LCD

ال سی دی ها نیاز به ولتاژی برای روشن کردن لامپ‌ها دارند که به این ولتاژ، های ولتاژ میگویند و این مسئله باعث تغییری در وضع ظاهری این قطعه می‌شود، به این‌گونه که از قسمت پایین ال سی دی سیمی به همراه یک سوکت بیرون آمده و بردی نیز به ال سی دی متصل میشود که همان برد های ولتاژ می‌باشد که نور صفحه‌نمایش را از طریق ولتاژ تأمین می‌کند. ولی ال ای دی ها تنها یک برد کوچک در پایین صفحه نمایش دارند که به آن چسبیده است. در عکس‌های زیر این موضوع به‌وضوح قابل مشاهده می‌باشد.

عکس صفحه نمایش ال سی دی با یک سیم برای برد های ولتاژ

فلت های این دو کاملاً با هم متفاوت‌اند و فلتی که برای ال ای دی استفاده می‌شود دارای پین‌های منسجم‌تر و ریزتری هستند .

نکاتی مهم دربارۀ صفحه نمایش

- مراقب باشید که روی صفحه فشار وارد نشود زیرا ممکن است مایع زیر صفحه نمایش پخش‌شده و درنهایت تصویر دارای رنگی نامناسب باشد یا اینکه مایع زیر صفحه پخش شود و بخشی یا تمام تصویر، قابل رؤیت نباشد.

- مراقب باشید که شیء تیزی روی صفحه کشیده نشود زیرا با این کار شیشه‌ای که روی صفحه نمایش قرار دارد آسیب خواهد دید و جدا از اینکه وضع ظاهری آن نامناسب می‌شود، ممکن است دیدن تصویر را نیز برای شما مشکل کند.

- به صورت کلی باید صفحه نمایش را در مقابل ضربه محافظت کنید زیرا این قطعه بسیار حساس بوده و ممکن است با کوچک‌ترین ضربه شیشه روی صفحه شکسته و یا کریستال مایع در زیر LED یا LCD پخش‌شده و دیگر قابل‌استفاده نباشد.

برای خرید صفحه نمایش میتوانید رو کلمه خرید صفحه نمایش کلیک نمایید و خرید خود را انجام دهید

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد